Hieronder staan enkele voorbeelden waarop mijn inzet als denksportdocent gekoppeld kan worden aan SLO-kerndoelen, waardoor mogelijke financiering eenvoudiger wordt. Daarnaast kan denksport ook gebruikt worden om te werken aan SLO-kerndoelen voor digitale geletterdheid. In alle gevallen is maatwerk mogelijk en kan ook gericht een aanbod op bepaalde SLO-kerndoelen samengesteld worden. Daarnaast kan het ook goed aansluiten bij de missie en visie van de school, evenals aansluiten bij themaweken (zie onderaan).
SLO kerndoelen:
De inzet van basisschool heeft verschillende voordelen. Van iedere denksport worden verschillende dingen geleerd, hieronder volgt een kort overzicht, gekoppeld aan SLO kerndoelen.
Kerndoel 1: Bij mijn inzet moeten de kinderen informatie uit zowel mondelinge, schriftelijke als digitale bronnen verwerken en opslaan in hun geheugen.
Kerndoel 2: Doordat de kinderen allerlei nieuwe dingen leren en ook sommige dingen juist al weten, moeten de kinderen veel vragen stellen, elkaar dingen uitleggen en ontstaan er discussies.
Kerndoel 4: Bij oefeningen van zowel dammen als schaken worden diagrammen gebruikt. Bij stratego staat veel informatie in een schema. Bij andere schaakoefeningen wordt vaak gebruikt gemaakt van digitale informatiebronnen.
Kerndoel 26: Bij dammen wordt gekeken naar de verdeling van stukken en verhoudingen over het speelveld, bij schaken en stratego wordt gekeken naar de waarde van stukken en de manier hier gebruik van gemaakt kan worden en in alle gevallen wordt er in praktische situaties mee gerekend.
Kerndoel 54: Bij denksporten is een belangrijk gedeelte de uitstraling, want er worden mentale spellen gespeeld. Er wordt dan ook ingegaan op hoe je deze vorm van communicatie kunt gebruiken om het de tegenstander moeilijk te maken en zelfs voor de gek te houden.
Kerndoel 55: Bij denksport maak je zelf telkens weer een keuze, waar je snel de gevolgen van ondervindt. Hierdoor leren de kinderen te reflecteren op hun eigen keuzes en de gevolgen hiervan.
Kerndoel 56: Denk- en bordspellen vormen een deel van het cultureel erfgoed van Europeanen en Nederlanders. Door kinderen hier de basis en meer over bij te dragen, wordt het cultureel erfgoed op dit gebied gewaarborgd en het kan zelfs uitgroeien tot het beoefenen van denksporten op professionele basis, waarbij de kinderen ambassadeurs worden van denksporten en daarmee ons cultureel erfgoed.
Digitale geletterdheid:
Ook bij de SLO doelen voor digitale geletterdheid kan ik aansluiten, hoewel ik er meestal voor kies om kinderen juist echt de bordspellen te laten spelen. Denksport leent zich echter uitstekend voor een aantal kerndoelen van digitale geletterdheid:
Kerndoel 1, Kerndoel 2, Kerndoel 3, Kerndoel 6, Kerndoel 8 en Kerndoel 9. Zo kan de kinderen geleerd worden hoe ze een online schaakevenement opzetten, hoe ze een account maken op een website, hoe om te gaan met chats op de website, welke websites betrouwbaar zijn en welke niet en ga zo maar door. Ook hiervoor geldt; Het aanbod kan gericht worden op specifieke SLO kerndoelen, ook op het gebied van digitale geletterdheid.
Aansluiten bij themaweken: